Huishoudelijk- en Vliegreglement.
Download Huishoudelijk- en Vliegreglement:
1.
Administratie :
Art. 1 : De LMC beschikt over een universele rekening bij de Fortis bank, via dewelke
alle ontvangsten en uitgaven van de club dienen te gebeuren. Voor het afhalen van gelden
van deze rekening is steeds de handtekening vereist van de voorzitter, de penningmeester
en de secretaris
Art. 2 : Naast de clubverzekering, die voor ieder lid gegarandeerd is, is het aan te raden in
de familiale polis een bijkomende verzekering af te sluiten.
1.
Lidmaatschap :
Lidgeld :
Art. 3 : Jaarlijks tijdens de algemene vergadering wordt meegedeeld hoeveel het lidgeld
voor het volgende jaar bedraagt. De betaling van dit lidgeld dient te gebeuren vóór 1
Januari van het volgend jaar, zoniet is men vanaf die datum geen lid meer.
1.
Veiligheid :
Parkeren :
Art. 4 : De uitval stroken van de rotonde dienen gebruikt te worden om de auto’s te
parkeren zowel aan noordelijke en zuidelijke kant telkens aan 1 zijde van de uitvalstrook.
Als het druk is en de uitval stroken zijn volzet mag er ook geparkeerd worden aan de
zuidelijke zijde van de rotonde op de verharde weg aan één zijde. Parkeren tussen de
aanplanting of op het fietspad langs de rijweg is ten strengste verboden, alsook parkeren
op de rijweg ter hoogte van het plein. Indien hier bezoekers stoppen gelieve deze te
verwittigen om hun auto te verplaatsen op de toelaatbare plaatsen.
Enkel door goedkeuring van het bestuur mag je op het terrein met de auto, in alle andere
gevallen is het ook ten strengste verboden om met je voertuig op het terrein te komen.
De vliegtuigen en bijbehoren dienen in de opbouwzone te staan, hier komen geen
auto’s of toeschouwers en staan je spullen het veiligst. Laders ed. wordt aangeraden om
niet aan de auto te laten staan maar ook op het terrein te laden. Zo is het risico op schade
aan je materialen het kleinst indien andere auto’s vertrekken/aankomen en zal niemand
verantwoordelijk zijn voor schade aan jou spullen.
1.
Het Terrein :
Art.5 : het terrein is ingedeeld in 4 delen:
Het vliegterrein: waar opstijgen en landen gebeurt en waar boven gevlogen wordt.
Indien je dit terrein betreed wordt er duidelijk tegen de medepiloten geroepen “man op het
terrein”. Zo weten de anderen dat jij vb. je gelande vliegtuig gaat halen.
De pilotenzone: Hier staan alle piloten die op de moment aan het vliegen zijn of gaan
opstijgen
De opbouwzone: hier worden alle vliegtuigen en toebehoren geplaatst.
De Publiekszone: hier is iedereen welkom die een kijkje komt nemen of waar je gewoon
kan gaan zitten.
Vliegen :
Art. 6 : Het is de taak van iedereen om ervoor te zorgen dat er veilig gevlogen wordt. De
terreinmeester zal hierop toezien en de onveilige piloten hierop attent maken. Indien er
geen beterschap is zal tijdens een vergadering van de raad van bestuur besproken worden
welke maatregelen dienen genomen te worden.
Art. 6a : Elke piloot dient zich op de hoogte te stellen van de voorwaarden voor de
toelating van het Directoraat Generaal Luchtvaart betreffende het LMC terrein, alsook van
alle wettelijke en reglementaire voorschriften inzake de modelluchtvaart .
Deze voorwaarden en voorschriften zijn bijgevoegd bij dit reglement en hangen uit op het
infobord en zijn ten allen tijde te raadplegen.
Art. 6b : Elke piloot dient zich tijdens het vliegen te bevinden in de afgebakende
pilotenzone, alzo kan men zijn medepiloten direct verwittigen bij eventuele problemen.
Tevens dient elke piloot kenbaar te maken wanneer hij de landingsprocedure gaat
inzetten.
Waar wel en waar niet vliegen :
Art. 7 : het is ten strengste verboden te vliegen boven de piloten-, opbouw en
publiekszone, ter hoogte van de windmolens en achter de rotonde.
Art. 8 : Vliegtuigen van +6 kg ,+20cc zullen een (door de raad van bestuur goedgekeurd)
formulier moeten invullen “ of alle veiligheidsvoorschriften van het toestel in orde zijn.
Indien dit wordt afgekeurd zal het toestel niet mogen vliegen op het terrein van LMC.
Vliegen zonder deze keuring door de raad van bestuur is het toestel automatisch
afgekeurd.
Art. 8a :
Toestellen van +12kg , +52cc of +100N zullen een (door VML officieel) formulier
moeten invullen wat bij de raad van bestuur verkregen kan worden . Een kopij van dit
document wordt dan door ons doorgestuurd naar het secretariaat van VML waar het
voorzien wordt van een volgnummer. Dit volgnummer zal achteraf door de secretaris aan
de aanvrager worden medegedeeld en dient dan door de aanvrager op het originele
document ingevuld te worden. Het invliegen van een nieuw toestel gebeurt op
verantwoordelijkheid van de eigenaar. Een eventuele crash kan niet ten laste worden
gelegd van diegene die het toestel voor een ander invliegt.
De aanvrager MOET wel in het bezit zijn van B-brevet
Art. 9 : Bij mogelijke ongevallen tijdens het vliegen in clubverband dient onmiddellijk
een lid van de raad van bestuur te worden verwittigd. De raad van bestuur zal via de
clubverzekering de zaak verder afhandelen. Indien een toestel geland of neergestort is op
eigendommen, andere dan deze door de LMC in gebruik, dient steeds de toestemming van
de eigenaar gevraagd te worden alvorens men het toestel ophaalt. De beide partijen
kunnen dan samen vaststellen of er schade werd aangericht.
Frequenties :
Art. 10 : Voor ieder lid van de LMC wordt een vrije wettelijke frequentie gereserveerd zo
lang het mogelijk is, waarvan de lijst steeds uithangt op het infobord. Bij aanwerving van
nieuwe leden zal hiermee rekening gehouden worden. Indien het toch zou voorkomen dat
twee leden dezelfde frequentie hebben zal het laatst aangeworven lid eventueel andere
kristallen moeten aanschaffen.
Art. 11 : Het is ten strengste verboden zijn zender aan te zetten, behalve op de 2.4GHz
band, zonder vooraf zijn frequentiespeld van het frequentiebord te hebben genomen.
Zodoende kunnen nooit twee zenders met dezelfde frequentie ingeschakeld zijn. Het lid
dat deze regel niet eerbiedigt zal bij eventuele ongevallen verantwoordelijk kunnen
gesteld worden.
Het is verplicht na elke vlucht de frequentiespeld terug te hangen op het frequentiebord
wanneer men een frequentie heeft toegewezen gekregen die door meerdere leden wordt
gebruikt.
Opleiding nieuwe leden :
Art. 12 : Nieuwe leden die nog niet kunnen vliegen of weinig ervaring hebben, worden
door een aangewezen instructeur op vrijwillige basis met raad en daad bijgestaan.
Beginnende leden mogen enkel en alleen in het weekend met toezicht van de instructeur
komen vliegen. Wanneer de instructeur verklaart dat de leerling klaar is wordt een
afspraak gemaakt met een examinator voor het afleggen van zijn A brevet.
Vanaf het behalen van het A brevet mag de leerling vrij vliegen. De opleiding van nieuwe
leden of onervaren piloten zal enkel en alleen kunnen gebeuren door de instructeurs
erkend door de raad van bestuur.
Bezoekers/ Gastvliegers :
Art. 13: Een gastvlieger kan alleen bij LMC komen vliegen indien hij zich aanmeld en
een geldig aansluitingsbewijs kan voorleggen van een officieel overkoepelend orgaan
aangaande modelvliegsport (V.M.L., AAM,....). Deze gastvlieger is in het bezit van
een geldig A-brevet en stelt zich ook op de hoogte te zijn van de huishoudelijke en
vliegreglementen van LMC.
Echte bezoekers mogen zich begeven in de publiekszone onder voorbehoud ze de
piloten niet hinderen of zich niet gevaarlijk opstellen
Alcohol :
Art. 14 : Het is verboden alcoholische dranken te gebruiken vóór of tijdens het
vliegen. Deze regel is van toepassing voor al de piloten alsook voor de opleiders.
Algemeen :
Art. 15 : De raad van bestuur kan ten allen tijde beperkingen opleggen bij het vliegen.
Het terrein bevind zich in een HTA14 zone (Helikopter training area) en deze zone is
regelmatig actief. Tijdens deze activatie (enkel op werkdagen en terug te vinden op
BELGOCONTROL is de maximum vlieghoogte beperkt tot 80 meter.
Ze kan ten allen tijde het vliegen gedeeltelijk of volledig verbieden i.v.m. de
veiligheid van de omgeving of van de piloten.
Dit huishoudelijk- en vliegreglement is opgesteld te Lommel op 20/11/2015 en
vervangt elk voorgaande.
De voorzitter,
De secretaris,
N. Roozen G. Claes